LUPINBEKÄMPNING 10-11 juni i Sandviken

Naturskyddsföreningen Sandviken anordnar för tredje året i rad lupinbekämpardagar för den biologiska mångfalden – Bidra du med!

För att gynna biologisk mångfald behöver lupiner rensas bort. De är vackra när de blommar, men tränger undan andra arter och blomningen är kortvarig.

Föreningen rekommenderar att välja ställen att rensa bort lupiner på, som ännu inte blivit helt överväxta. Där finns det fortfarande chans att hålla dem från att etablera sig och tränga bort annan växtlighet. När lupinerna övertagit t.ex. en vägkant, trivs inte blåklocka, tussilago, smörblomma, rödblära, prästkrage, midsommarblomster m.fl.

Ta helst bort hela växten med rötterna. Lägg inte i komposten utan bränn eller frakta i sopsäckar till återvinningen för bränning.

Det finns många tillfällen att bekämpa lupiner på, men den 10-11 juni kl.12-16 kan du lämna säckar med lupiner i en container uppställd vid Smassens väg hpl Grusåsgatan i Björksätra. Där kan du också hämta tomsäckar och få råd om hur du kan bekämpa lupinerna på bästa sätt. Detta är Naturskyddsföreningen Sandvikens bidrag till lupinbekämpningen i kommunen.