Verksamhetsberättelse 2013

Verksamhetsberättelse Naturskyddsföreningen Sandviken 2013

Styrelse: Dagmar Jonsson, Henry Nilsson, Maria Bengtsson (ordförande), Vivianne Karlsson, Åsa Holmberg (kassör)
Under året 2013 ordnades aktiviteter med många fina naturupplevelser och intressanta diskussioner. Den största utmaningen har varit att öka antalet aktiva medlemmar. På flera aktiviteter har deltagandet varit lågt trots annonsering.

Aktiviteter 2013
Fågelvandring vid Gunnars Udde, 7 maj. Henry Nilsson berättade om fågellivet i området för alla som tycker om att lyssna på fågelsång. Antal besökare: 12.
Familjedag i Kungsbergets naturreservat, 2 juni. Barn och vuxna träffades bland klippor och grottor för att uppleva naturen, grilla korv, gå på tipspromenad och leka andra lekar. Antal besökare: 22.
Besök på ett ekologiskt lantbruk i Storvik, 11 juni. Vi fick lära oss hur ett ekologiskt lantbruk fungerar och träffa kor och kalvar. Antal besökare: 9.
Butiksinventering, 10 maj. Åsa Holmberg certifierar Willys i Sandviken.
Slåttertäff, 20 maj. Åsa och Henry undersöker slåttermöjligheterna vid Ginsjön.
Motorcykelutflykt till Gysinge nationalpark, 7 juli. Vi åkte motorcykel till Gysinge och njöt av en varm vacker sommardag. Antal besökare: 4 stycken.
Miljövänliga veckan, oktober. Kretsen sponsrade en utställning på biblioteket i Sandviken som genomfördes av två medlemmar.
Hållbart ledarskap, 19-20 oktober. Maria Bengtsson åkte på Naturskyddsföreningens kurs i Hållbart ledarskap i Ytterjärna för att lära sig mer om föreningen och tips hur vi kan jobba.
Miljötinget, 8 november. Åsa Holmberg besökte Miljötinget i Sandviken för att locka yngre medlemmar. Affischer delades ut.
Fåglar i vår närhet, 8 december. Henry Nilsson höll en fågelvandring på gamla bruket och Thomas Åberg berättade om fåglar som ses i närområdet. Antal besökare: 15.
Hemsida, december. Sara Wennerqvist och Maria Bengtsson skapar en ny hemsida till kretsen.

Övrigt: Sandviken kretsen har aktivt jobbat för att Järbokretsen ska gå samman gå samman med Sandviken men utan framgång.

Antal styrelsemöten 2013: 8 st.