Aktivitetshistorik

Varje år anordnar Naturskyddsföreningen Sandviken flera aktiviteter med syfte att väcka känslan för naturen och dess värden, öka kunskapen om miljövänlig konsumtion, samt väcka opinion om naturskydd, miljövård och hållbar utveckling. Här finns flera exempel på tidigare genomförda aktiviteter i Sandviken.

Naturutflykter

> Ugglespaning

På en klart, kallt och vindstilla kväll i Mars, arrangerade vi en ugglevandring ute i skogsområde vid Oslättfors.

>Fladdermusexkursion

På två år i rad studerade vi några arter av fladdermus i Högbo och Gysinge med fladdermusexperten Johnny de Jong.

> Svampexkursion

En lärorik exkursion med en lokal svampexpert, som visade vilka svampar är ätbara och giftiga.

> Kajaktur med bäverspaning

I ett samarbete med Friluftsfrämjandet i Sandviken, anordnades en kajaktur i Färnebosfjärdens nationalpark.

> Utflykt till Långängarnas naturreservat

Utflykt med Skogsgruppen för att titta på bland annat Aspfjädermossan som växer fint på asparna i Långängarnas naturreservat.

> Familjedag i Kungsbergets naturreservat

Anders Hillström ledde en botanisk exkursion i den artrika miljön med tipspromenad för barnen och andra barnaktiviteter.

> Naturnatten

En kväll i Gunnarudden där vi grillade vegokorv med bröd, pratade om miljö och lyssnade på naturen. Det var ett samarbete med Friluftsfrämjandet Sandviken som ledde kajakturen till Gunnarudden.

> De vilda blommornas dag

Nästan varje år samarbetar vi med Gävleborgs Botaniska Sällskap och undersöker Gästriklands fantastiska flora i Sandviken.

Studiebesök

> Reningsverket i Sandviken

> Vattenreningsverk i Sandviken

> Ekologiskt lantbruk i Storvik

Besök på Lotta Zetterlunds gård i Storvik, där hon berättade om hur de driver sitt ekologiska lantbruk med en intressant diskussion, om jordbruk idag, ekologisk och närproducerad mat.

> Guidning på Fjärdön i Hamrångefjärden

Stiftelsen Fjärdöns Framtid guidad rundvandring på Fjärdön i Hamrångefjärden med fin gammal skog och spännande historia.

Miljövänlig konsumtion

> Klädbytardag

Varje år anordnas klädbytardag! Klädbytardagen 2017 kom ungefär 90 personer som byte 600 plagg.

> Handla Miljövänligt-nätverket

Spännande start på Handla Miljövänligt-nätverket i Sandviken i 2016 för alla som är intresserad av att handla miljövänligt.

> Skräpplockardag

I samarbete med Håll Sverige rent, Naturum Färnebofjärdens nationalpark, Resurskompaniet i Sverige AB och Vi i Gysinge, deltog vi på skräpplockardagen där vi tilsammans plockare skräp i Färnebofjärdens nationalpark, Gysinge bruksmiljö och Gysinge naturreservat.