Klädproduktions negativ miljöpåverkan

Dagens klädproduktion har en stor negativ miljöpåverkan. Det går åt mängder av vatten, kemikalier och energi för att tillverka kläder. Om du kan förlänga ett plaggs livslängd gör du därför en stor insats för miljön. För att t.ex. producera ett par jeans går det åt nästan 11 000 liter vatten och mellan 0,9 och 2,1 kilo kemikalier. Det är därför bättre för miljön att handla second hand eller byta kläder med någon, istället för att köpa nytt eller slänga.

Att återbruka textilier är någonting som gör stor skillnad för både människor och miljön. Mycket av våra kläder tillverkas i Asien och Sydamerika, och människor som bor nära fabrikerna blir utsatta för alla skadliga kemikalier som används i textilindustrin. Flera modeföretag använder och släpper också ut ämnen som tillhör den giftiga gruppen perfluorerade ämnen (PFCs), kemikalier som också används som t.ex. brandskum och rengöringsmedel. PFCs bryts troligtvis inte alls ned i naturen, har hormonstörande effekter på människor och djur samt är misstänkt cancerframkallande. Det är framförallt människorna i lokalsamhällena vid fabrikerna som måste leva med dessa vattenföroreningar, men även vi som köper kläder med PFCs drabbas när vi tvättar dem. Naturvårdsverkets undersökning under 2015 “bekräftar att PFAS-ämnena har fått en stor spridning i miljön”.

Det är viktigt att vi som konsumenter och medmänniskor är medveten om vad vi köper och vad det bidrar till. Vi både köper och slänger alltför mycket, och jordens resurser räcker inte till för att stilla vår konsumtion. Det är viktigt att vi tvingar modeföretag att fasa ut hälso- och miljöskadliga kemikalier från våra kläder, men det är också viktigt att vi lär oss att tänka mer hållbart och funderar på hur vi kan minska vår egen konsumtion och därmed utarmningen av jordens resurser.

Att byta kläder med varandra är någonting som har blivit mycket populärt de senaste åren. Det hjälper till att minska klädkonsumtionen och hjälper även plånboken. För åttonde året i rad, arrangerar Naturskyddsföreningen “Klädbytardagen” över hela Sverige. Förra året arrangerades det ca 185 klädbytesaktiviteter i Norge, Danmark och Sverige. Bara i Sverige fick 58 000 plagg nya ägare. Förutsatt att de bytta plaggen ersatte inköp av nya plagg bidrog alla klädbytare med en enorm resursbesparing, nämligen: 43 ton kemikalier, 406 ton koldioxid och 145 000 kubikmeter vatten.

I år infaller Klädbytardagen lördagen den 1 april, och för er som bor i Sandviken med omnejd så är ni hjärtligt välkomna att byta kläder på Musikverket / Kulturcentrum i Sandviken kl. 11-15! Ta med dig max 10 fina och fräscha plagg mellan kl. 11-12. För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg mellan kl. 13-15.

#klädbytardagen #nordicswapday