Nu söker vi fler aktiva medlemmar!

Har du ett stort intresse för miljöfrågor? Vill du påverka beslut rörande naturskydd och miljövård i Sandviken? Brinner du för naturen och vill väcka känslor hos Sandvikenbo för naturen och dess värde? Ta då chansen att bli en del av styrelsen i Naturskyddsföreningen Sandviken och bidra till en miljövänligare värld.

Naturskyddsföreningen Sandviken har nästan 600 medlemmar och är en självständig enhet från Naturskyddsföreningens riksorganisation. Kretsen fokuserar på lokala miljöfrågor och bjuder på naturupplevelser inom kommunen. För beslut och handhavande av kretsens ekonomi står styrelsen som väljs varje år på stämman.

På den kommande stämman i 15 februari 2018, har du möjligheten att vara en del av en grupp av miljö- och samhällsengagerade människor som arbetar ideellt för en miljövänlig Sandviken. Vi behöver flera aktiva i styrelsen och det här är rollerna som finns. Ar det något speciellt speciellt som du är intresserad av? Kontakta oss på sandvikenwebb@naturskyddsforeningen.se

Ordförande. Som ordförande leder du styrelsen. Ordföranden ser till att styrelsen sköter sig och protokollförs, samt att besluten som fattas verkställs och har vid lika röstetal utslagsröst. Erfarenhet av styrelsearbete och föreningsbakgrund är meritande.

Vice Ordförande. När styrelsens ordförande är frånvarande träder vice ordförande in, annars fyller den vice ordförande samma funktion som övriga ordinarie ledamöter.

Kassör. Kassören sköter föreningens ekonomi, vilken innebär att kassören ansvarar bland annat för bokföring, budgetförslag och bokslut. Tidigare erfarenhet av liknande sysslor är meriterande.

Sekreterare. Sekreterare har en administrativ roll i styrelse. Som sekreterare hjälper du att förbereda styrelsesammanträden och föreningsstämmor, att föra protokoll, att få dessa undertecknade och att förvara förenings viktiga dokument på ett säkert sätt.

Ledamöter (ordinarie). Som ledamot har du rösträtt på styrelsemötet. Alla ledamöter har olika intresseområde som kompletterar varandra. Ibland kan ledamöten vara ansvarig att utföra uppgifter som delegeras under mötena.

Ledamot med event- och medlemsansvar. Rollen kan innebära att ta initiativ till olika aktiviteter för att utöka medlemsantalet och aktivera befintliga medlemmar, samt att planera och samordna olika föreningsevent.

Ledamot med digitala kanaler och media ansvar. Digital kommunikation är en viktigt del av verksamheten – det är ett jättebra sätt att marknadsföra evenemang och budskap. Rollen innebär att ta ansvar över facebooksidan och -grupp, samt hemsidan.

Suppleant. En suppleant fungerar som en reserv medlem i styrelsen. Suppleanterna är förtroendevald och förväntas närvara på de flesta styrelsemötena, men har inte rösträtt på styrelsemötet. Att vara suppleant är en bra ingång för dig som är natur- och miljöengagerad, men som inte har så mycket tid att lägga på ett uppdrag, eller för den som saknar föreningserfarenhet men är nyfiken på förenings- och styrelsearbete.