Bekämpa lupinernas invasion!

Lupiner är en invasiv art som fullständigt tagit över många vägrenar. De är vackra när de blommar men kväver och tränger undan våra ursprungliga vilda blommor.

För att möjliggöra återtagande av artrika vägkanter och diken kommer Naturskyddsföreningen Sandviken gå ut och ta bort lupiner 19 – 20 juni. Då finns en container uppställd vid Smassens väg, hållplats Grusåsgatan i Björksätra där lupiner i sopsäckar får lämnas för bränning, kl.12 – 16. Säckar kan även hämtas där.

Vill du bidra till att bevara biologisk mångfald gå ut i din närmiljö och ta bort lupiner! Ta bort blommor eller helst gräv bort med rötter. För att förhindra spridning bränn växterna/ lägg i säckar och ta till containern/ återvinningsstation. Lägg inte i kompost!

Naturskyddsföreningen kommer att prioritera Säljansvägen från järnvägen förbi Långängarnas naturreservat.

Undrar du över något: sundqvistkarin57@gmail.com eller kom till containern den 19-20 juni kl 12-16 och fråga oss!