Genomförda aktiviteter

Varje år anordnar Naturskyddsföreningen Sandviken flera aktiviteter med syfte att väcka känslan för naturen och dess värden, öka kunskapen om miljövänlig konsumtion, samt väcka opinion om naturskydd, miljövård och hållbar utveckling. Här finns flera exempel på tidigare genomförda aktiviteter i Sandviken.

Naturutflykter

>Fladdermusexkursion

Under en kväll studerade vi några arter av fladdermus i Högbo.

> Svampexkursion

En lärorik exkursion med en lokal svampexpert, som visade vilka svampar är ätbara och giftiga.

> Kajaktur med bäverspaning

I ett samarbete med Friluftsfrämjandet i Sandviken, anordnades en kajaktur i Färnebosfjärdens nationalpark.

> Guidning på Fjärdön i Hamrångefjärden

Stiftelsen Fjärdöns Framtid guidad rundvandring på Fjärdön i Hamrångefjärden med fin gammal skog och spännande historia.

> Utflykt till Långängarnas naturreservat

Utflykt med Skogsgruppen för att titta på bl.a. Aspfjädermossan som växer fint på asparna i Långängarnas naturreservat.

> Familjedag i Kungsbergets naturreservat

Anders Hillström ledde en botanisk exkursion i den artrika miljön med tipspromenad för barnen och andra barnaktiviteter.

Studiebesök

> Reningsverket i Sandviken

> Vattenreningsverk i Sandviken

> Ekologiskt lantbruk i Storvik

Besök på Lotta Zetterlunds gård i Storvik, där hon berättade om hur de driver sitt ekologiska lantbruk med en intressant diskussion, om jordbruk idag, ekologisk och närproducerad mat.

Miljövänlig konsumtion

> Klädbytardag

Varje år anordnas klädbytardag!

> Handla Miljövänligt-nätverket

Spännande start på Handla Miljövänligt-nätverket i Sandviken i 2016 för alla som är intresserad av att handla miljövänligt.

Program våren 2017

Vad har vi planerad för detta år? Fladdermusexkursion, fågelskådning och klädbytardag kan lätt vara på programmet!

Kretsen i Sandviken

Vad gör Naturskyddsföreningen i Sandviken? Vem sitter i styrelsen? Här kan du ta reda på allt!